Torsdag 3/12

Boken:
Idag arbetade vi vidare med att ta ut verb från texten i boken på s.50.
Ni skrev upp dem i olika tempusformer och vi gick igenom vad de betydde.
Dessa verb tillsammans med dem vi tog fram igår är verb till veckans verbtest imorgon.
Veckans verb:
 
 
 
Klartext:
Efter verben så lyssnade vi på klartext, ett radioprogram med lättare nyheter.
 
Lyssna: http://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/5536741-mp3
Frågor: http://www.kreativpedagogik.se/klartext/klartext30nov-15FRAGOR.docx
Facit:http://www.kreativpedagogik.se/klartext/klartext30nov-15FACIT.docx
 
Ni lyssnade först på hela programmet. Efter det fick ni arbeta i par och läsa frågorna och försöka svara på dem. Vi lyssnade en gång till och sedan rättade vi tillsammans.
 
Grammatik:
Idag arbetade vi med konjunktioner.
Vi började med att titta på en video: https://www.youtube.com/watch?v=cmHh1YRTiNg
Efter att vi tittade på den pratade vi om det och alla elever fick ett häfte med mer information och uppgifter till det.

Konjunktioner

Konjunktioner är ord som binder samman ord eller grupper av ord.

Ordet konjunktion betyder "förening".

Ibland kan konjunktioner inleda meningar och ibland binda ihop meningarna med tidigare meningar.

 

Samordnande konjunktioner

Här är de vanligaste "samordnande konjunktionerna" i svenskan. Det kallas ibland för bindeord.

Exempel på hur de används:

·         och
Anne och Peter åkte till Västerås.

·         eller
Kalle eller Stina får laga middag.

·         utan
Lars var inte sjuk utan trött.

·         men
Han gick ut men glömde att låsa dörren.

·         för
Anders sprang hem, för han ville möta honom.

·         ty
Viktor var trött, ty han hade gått långt.

·         samt
Jag skall bada samt spela fotboll.

·         fast
De kom till festen, fast det var sent.

·         både – och
Både Sara och Måns städade.

·         varken – eller
Matilda kunde varken måla eller snickra.

·         antingen – eller
Antingen får du läsa eller sova.

·         dels – dels
Dels sprang han, dels gick han längs stranden.

·         såväl – som
Såväl Yvonne som Karin skulle till Sälen.

 

Underordnande konjunktioner

De kallas ibland också för subjunktioner.

Det kan också kallas fogeord eller bisatsinledare. Fogeorden börjar en bisats och binder ihop den med huvudsatsen.

Det här är de vanligaste "underordnande konjunktionerna" i svenskan.

Exempel på hur de används:

·        
Tom skämtade, alla skrattade.

·         att
Han ville gärna, att vi skulle hälsa på.

·         så att
Hon frös så att hon skakade.

·         för att
Linda gick till stranden för att bada.

·         medan
Medan Per skalade potatis, dukade jag.
Adrian åkte till Göteborg, medan Tim väntade i Stockholm.

·        
Jag kom hem, programmet började.
Emil gav mig en fin present, jag fyllde år.

·         fastän
Bilen startade, fastän det var så kallt.

·         därför att
Vi gick hem, därför att festen var tråkig.

·         om
Jag kommer, om du lovar att vara snäll.

·         ifall
Ifall du ger mig pengar, kan jag handla.

·         när
När han kom hem, var det kallt i huset.

·         innan
Stina anlände från Stockholm, innan det blev mörkt.

·         eftersom
Eftersom Erik var i Spanien, höll vi festen själva.

·         emedan
Jag tog bussen till jobbet, emedan det regnade.

·         sedan
Sedan Emma hade åkt, körde jag in till stan för att handla.
Ivan tvättade bilen, sedan barnen hade gått till skolan.

·         som
Sture kör som en galning.
Hon är dubbelt så gammal som lillan.
Kim jobbar som lärare.

·        
såsom
Svante kör såsom en galning.
Fredrik jobbar såsom lärare.

·         som (tillsammans med ordet "just")
Just som Berit gick in i affären, ropade Ulla högt.

Övningsuppgift

Skriv ner meningar med varje konjunktion ovan.

 

Frågor om konjunktioner

Skriv dina svar på ett papper eller skriv ut sidan.

1. Vad är en konjunktion?

 

2. Skriv ner tio olika konjunktioner.

 

3. Vilka två sorters konjunktioner finns det?

 

4. Vilka ord är konjunktion i dessa meningar? Kan du även säga vilken sorts konjunktion det är?

Måns och Sanna skall gå och handla.

Anna ringer Peter, för att hon skall väcka honom.

Vill du bada eller sola?

Han kommer hem snart men åker igen imorgon.

Jag diskar, om du lagar middagen.

Barnen spelade fotboll, när pappa sov.

Både katten och hunden frös.

Lars var inte arg utan ledsen.

Vi tog in katten innan det började regna.

Eftersom det var kallt ute, tog vi in bilen i garaget.

 

5. Skriv ner tio meningar och använd olika konjunktioner.

 

Ni fick även två papper till men dem finns tyvärr inte i datorn.

Eftermiddag:

I eftermiddag skulle ni egentligen ha arbetat med projektet men jag och ni kom överens om att ni skulle jobba med konjunktionerna.

Mål vi har arbetat med:

Ni övade hörförståelse när ni lyssnade på klartext, såg på videon med konjunktioner och diskuterade med varandra.

Ni övade läsförståelse när ni läste frågorna till klartext och informationen samt uppgifterna till grammatiken.

Ni övade skriftlig förmåga när ni skrev verb och när ni skriver grammatikuppgifterna.

Ni övade muntlig produktion och interaktion när ni diskuterade verben och hörförståelsen med varandra.

Imorgon:

Imorgon får vi se hur långt alla har kommit med grammatiken, vi kanske arbetar vidare med uppgifterna eller rättar. Efter det har vi verbtest och diktamen. Efter rasten ska vi ha fest med Ritas klass.

 
Anonym
2015-12-03 @ 19:48:16

Tack så mycket min lärare




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0