Klartext:
Studeranderåd:
Vi kommer ha studeranderåd på skolan 10/2 onsdag 11.00 och 21/4 14.00.
Då kommer ni kunna träffa våra skolledare i ljushallen och prata om vad ni tycker om skolan. Är det något ni vill förändra? Är det något ni tycker är bra? Ska vi göra något annorlunda?
Substantiv:
Idag arbetade vi med substantiv i bestämd och obestämd form.
Vi tittade på en film och ni fick ett häfte att arbeta med.
Jag försökte skriva lite enklare om filmen:
Substantiv obestämd och bestämd form
Bestämd form: En speciell sak ex pennan.
Obestämd form: Ingen speciell sak, en penna.
Artikel: En ändelse som visar om ordet är obestämd/bestämd
Obestämd artikel Bestämd artikel
Ett hus Huset
En häst Hästen
En penna Pennan
Bestämd fristående artikel:
Ord som står framför ordet som visar om det är obestämd/bestämd
Den snygga väskan.
Det gula huset.
De dyra kläderna.
Det ovanliga frimärket.
Deklinationer (grupper) av substantiv:
Obestämd form (ord som slutar på): Bestämd form:
1. – or flickorna (-na)
2. –ar Stolarna (-na)
3. –er Bagerierna (-na)
4. – na Äpplena (-a)
5. Hus Husen (-en)
Lärare Lärarna (-na)
Mål vi har arbetat med:
Vi arbetade med hörförståelse när ni lyssnade på Klartext, mig och videon om substantiv.
Vi arbetade med skriftlig förmåga när ni skrev substantiv.
Vi arbetade med muntlig interaktion och produktion när ni diskuterade med mig och pratade med varandra.
Vi arbetade med läsförståelse när ni läste frågorna till Klartext och uppgifterna till substantivhäftet.