Måndag 29/2

Insändare:
Idag diskuterade vi insändare och skrev två stycken tillsammans.
Exempel:
 
Bättre väder i Sverige!
Jag bor i Sverige och det snöar hela tiden. Jag fryser och det är kallt och mörkt. Jag vill ha mer sol i Sverige. För det första skulle det vara roligare att vara utomhus. För det andra skulle kroppen må bättre eftersom vi får mer D-vitamin. För det tredje så behöver vi inte köpa lika mycket kläder. En frusen elev!
 
Gratis kaffe på Eductus!
Jag studerar på Eductus. Jag studerar hårt och det är långa dagar. Jag blir mycket trött av studierna. jag tycker Eductus kan bjuda alla elever på kaffe. Hela dagen ska eleverna kunna ta kaffe i automaten. För det första blir vi piggare. För det andra studerar vi bättre när vi inte är trötta. För det tredje kommer betygen att bli högre. Så Eductus - öppna plånboken och bjud eleverna på kaffe! En kaffesugen!
 
Ni fick också ett papper med en instruktion:

Insändare

En insändare skriver man om man vill säga vad man tycker och argumentera för det. En insändare ska vara ganska kort och vara övertygande. När man skriver en insändare ska man ha med några rubriker.

Rubriken:

Här ska du locka den som läser till att läsa din insändare. Det ska vara något som talar om vad din insändare ska handla om.

Bakgrunden:

Tala om varför du skriver insändaren och varför du tycker att det är viktigt.

Tesen:

Här berättar du vad du tycker. Exempelvis: Mer pengar till ungdomsidrott!

Argumentation:

Här ska du utveckal dina argument och skriva dem i en löpande text. Du ska berätta vad du tycker och bemöta motargument. Du ska ha tre argument i din insändare som får läsaren att förstå att det du tycker är viktigt. Exempelvis:

Argument 1: Ungdomar behöver ha något att göra på fritiden.

Argument 2: Ungdomar får bättre hälsa av att idrotta.

Argument 3: Sverige behöver satsa på ungdomar för att få fram nya idrottstjärnor.

Det du vill med din insändare är att övertyga andra om att du har rätt! Du måste motivera dina åsikter. Exempelvis: jag tycker, därför att, på grund av, eftersom.

Avslutning:

Här sammanfattar du vad du tycker och ibland kan man skriva sin tes igen.

Signatur:

Vem är det som har skrivit? Du kan skriva ditt namn eller andra ord. Exempelvis Sofia, Mer idrott, Lägg mer pengar på ungdomar.

 

Tänk på:

·         Håll dig till ämnet.

·         Försök att hålla en röd tråd i texten och bind ihop det du skriver med ord som exempelvis: dessutom, sedan, för det första, för det andra… , ändå, men, trots det, därför.

·         Dela in texten i stycken och skriv en löpande text.

 

 

Eftermiddag:

På eftermiddagen såg vi Kalle Blomkvist mästerdetektiven med B-gruppen.

Bildresultat för kalle blomkvist mästerdetektiven lever farligt

RSS 2.0